maanantai 1. kesäkuuta 2015

Somekampanjoinnin kolme Aata: Ajankohtaisuus, Alkuperä, Aitous

Kirjoittajana Tyttöjen Talon Tiina Lappalainen

Rovalan Nuoret ry:n hallinnoima Tyttöjen Talo Rovaniemellä oli yksi sosiaalityön Social Work Action -kurssin kumppaniorganisaatioista. Verkko-opintoina toteutetun kurssin järjesti sosiaalityön yliopistokoulutuksen yksiköiden muodostama Sosnet. Verkostoa koordinoi Lapin yliopisto. Kurssille osallistui sosiaalityön opiskelijoita ympäri Suomen. 

Ryhmä sosiaalityön opiskelijoita suunnitteli verkkokurssilla sosiaalisen median kampanjan meille läheisistä teemoista. Lopulliseen kampanjaan päätyivät sydämet ja sukupolvien kohtaaminen. Kampanja sai otsikokseen Tärkeintä päivässä –someskräppäys ja se toteutettiin 9.-20.4. Facebookissa ja Instagramissa. Kampanjaan liittyen Lapin Kansassa ja Turun Sanomissa julkaistiin opiskelijoiden kirjoitukset. Opiskelijat koostivat kampanjan videoksi, joka on nähtävissä opiskelijoiden ”Silta yli sukupolvien” -blogikirjoituksen yhteydessä Sosiaalinen tekijä –blogissa.

 Perinteisessä mediassa viestiä erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kohtaamisesta, omana itsenään nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta ja pienistä arjen iloista välitettiin yleisönosastokirjoituksin. Kampanjan valmistelu oli vaivatonta, ja sovitusta pidettiin kiinni. Voimme kokemuksemme perusteella suositella kumppaniksi ryhtymistä organisaatioille, jotka pohtivat omaa rooliaan verkkoviestinnässä ja -vaikuttamisessa.

Sukupuolisensitiivisessä nuorisotyössä Luotolan Nuoret ry:n hallinnoima Isosisko- ja isoveli –hanke Kemissä pyöritti valokuvauskilpailua #poikienpuolesta, ja Kalliolan Nuoret ry Helsingissä Lupa kysyä –kampanjaa. Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi ry vetosi päättäjiin nuorisotyön aseman turvaamiseksi #hupparikansanpuolella –kampanjalla, jossa ihmisiä haastettiin kuvaamaan itsensä hupparissa. Yksikään näistä kampanjoista ei lähtenyt lentoon niin kuin esimerkiksi #kutsumua –kampanja, joka perustui tamperelaisen lukiolaisen Juho Rädyn kertomukseen kiusaamiseen puuttumisesta. Hän jakoi kertomuksensa sunnuntai-iltana, Suomen Lukiolaisten Liitto muotoili kampanjaviestinnän keskiviikkoiltana, sai kampanjan suojelijaksi presidentti Sauli Niinistön ja kampanjatiedote meni läpi kaikessa mediassa varhaisesta torstaiaamusta alkaen. Kampanjaidean mukaisia viestejä oli ehditty jakaa jo ennen uutisointia. Tästä oli kyse.

Markkinointiviestinnän opettajani rakasti sanojen alkukirjaimista tai alkusoinnuista muodostuvia muistisääntöjä. Somekampanjoinnista tuli heti mieleen kolme Aata: Ajankohtaisuus, Alkuperä, Aitous. Ilmiön tulee koskettaa tässä ja nyt, eikä neljännesvuosittain nytkähtelevän kvartaalikellon tahdissa. Ihmiset haluavat kuulla alkuperäisen tarinan, johon samaistua ja jonka puolesta ottaa kantaa. Sosiaalisessa mediassa vastustettavat ilmiöt vahvistuvat. Jos haluamme muutosta vastakkainasettelujen sijaan, meidän on tarjottava puolesta –vaihtoehto, vaikka perinteisissä mielenilmauksissa olemme tottuneet vastustamaan tullaksemme kuulluksi. Jutun todenperäisyyteen ja hyvään tarkoitukseen pitää voida luottaa. Kansainvälisessä hyväntekeväisyysviestinnässä ja varainkeruukampanjoissa hyödynnetään samoja periaatteita yksinkertaisuuden ja helppouden ohella. Meillä paikallisesti toimivilla voittoa tavoittelemattomilla organisaatioilla on paljon menestyksen mahdollisuuksia joukkoistamisessa, jota somekampanjointikin voi onnistuessaan olla.  Tutustu tarkemmin täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti